follow me

Friday 29 March 2013

Bersyukur Diatas Segala NikmatNya :)




Eh if you ask me, Im very very grateful to have what I have right now :-)


"Do not spoil what you have by desiring what you don't have, for what you have is desired by many around the world who don't have." 
-Mufti Ismail Menk


Do I need to translate this message? Alahh go translate by yourself.
Google translate kan ada. Kuikuikui.

Okaylah, maksudnya kita perlu bersyukur dengan apa yang kita ada.Contoh. Abu dapat kancil dari mak dia untuk pergi kolej. Tapi dia tak bersyukur, dia tanya mak dia kenapa tak belikan dia swift. Haih Abu. Kau tak tahu orang lain jalan kaki je pergi kolej. Kalau hujan, pakai payung je sedangkan Abu.....

Be thankful for what you have. Sebab apa yang kita dapat sekarang ni, mungkin orang lain takde. Contoh, kau ada jam kau beli dekat Giant RM10. Tapi dalam hati kau nak jam Guess RM599. Hahaha bersyukurlah kalau dah ada jam. Ada orang tu tengok jam pakai phone je. Saya ni hidup xd la senang sangat. Tapi saya bersyukur sebab saya ada apa yang diperlukan.

Kalau bab harta, kita janganlah tengok orang yang atas dari kita. Sebab kalau kita bandingkan, nanti kita tidak akan berasa syukur dengan apa yang kita ada. Jadi, kita haruslah tahu bahawa masih ada lagi manusia yang lebih susah berbanding kita. Yang lebih memerlukan harta untuk hidup. In that way, kita takdelah rasa tak bersyukur. Kan?

Tapi kalau bab belajar jangan lah pulak contohi orang yang bawah kita. Yang taknak belajar tu. Hahaha , tapi kita kena contohi pelajar yang lebih hebat dari kita sebagai contoh untuk kita. Supaya kita dapat semangat untuk belajar :-)

Saya ni sebenarnya bukannya orang yang pandai bagi ceramah atau advise dekat orang. Tapi sekali sekala apa salahnya kan? Jadi saya harap tiada negatif respon dari pembaca. Hihi kbai


Kbai semua and Assalamualaikum






No comments:

Post a Comment

~ Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
~ Kalau suka tekan LIKE.
~ InsyaAllah komen anda akan dilayan:)

Terima kasih tau sebab sudi lepak sini, nanti datang lagi ye..
Sayang korang semua.